_ Biography / Bibliography | Ulrike Grossarth

Biography / Bibliography

Ulrike Grossarth

Education

1974–75 Palucca Hochschule für Tanz Dresden
1972–74 Folkwang Hochschule, Essen, Dance Institute
1969–72 Else-Lang-Schule, Artistic Dance, Cologne

Teaching Assignments

Since 1998 Professor of ‘Expanded Concepts of Art / Mixed Media’ at the Academy of Fine Arts, Dresden
Since 1986 Guest Professorships, Lectures and Workshops
1980–83 Founding of a branch of the Free International University (FIU) in Essen together with Rainer Borgemeister

Grants
2011 Funding by Kulturstiftung des Bundes
2005 Funding by Hauptstadtkulturfonds, Berlin
Since 1992 several grants from Stiftung Kunstfonds zur Förderung der zeitgenössischen bildenden Kunst, Bonn

Awards

2009 Käthe Kollwitz Prize, awarded by Akademie der Künste, Berlin

Collections

Collection Generali Foundation, Vienna
Collection Kunsthalle Mannheim
Collection Hoffmann, Berlin
Collection Berlinische Galerie, Berlin
Collection Kupferstichkabinett Berlin
Collection Muscarelle Museum of Art, Williamsburg
Collection Staatliche Museen Kassel, Neue Galerie, Kassel
Collection of Contemporary Art of the Federal Republic of Germany
Collection Kunstfonds der Staatlichen Kunstsammlung Dresden
Collection Stiftung Moritzburg Halle (Saale)
Collection Rise, NYC
Collection mumok, Vienna
Private collections

Activities since 1996 (Selection)

2015/16/17
SYMBOL gotowe/sklep, Lublin, Poland

2012
SYMBOL gotowe. 5. International Bruno-Schulz-Festival, Drohobycz (Ukraine)

the moving observer. 10th anniversary of Kulturstiftung des Bundes, Stiftung Moritzburg, Kunstmuseum des Landes Sachsen-Anhalt, Halle (Saale)

2009
Hochzeit / Wesele w Lublinie. With Katja Hoffmann-Wildner and Yuka Origasa, Bronowice, Lublin
Schule von Lublin. Presentation, Carlton Arms Hotel, New York

2008
Die Überfahrt am Schreckenstein. Class project, Dresden

2007
the moving observer. Conference Theater ohne Fluchtpunkte, Festspielhaus Hellerau, Dresden

Hecht im Ganzen 3211. Class project, Dresden

2006
Der Wald von Lublin / Shekhinah. Class project, Lublin

Szeroka 28. Research project on the Seer of Lublin, Dresden /Lublin /Warsaw

2005
the moving observer. Biennale Bern, Bern

16 moving things. With Ulrike Kampmann, Anke Zeissig, Andreas Kempe, Dresden

SELBST – im Bild erscheinen (Könige). Class project, Belgrade

2004
Development of the Kogni-Boot project. Die Überfahrt am Schreckenstein. Eine künstlerisch-empirische Überquerung von Kulturströmen in collaboration with Ulrike Kampmann, Anke Zeissig, Andreas Kempe, Dresden

einkleiden. Oświęcim, Poland

2003
Development of the project ... advancing in large bodies. Ein empirischer Gang in die
Kulturgeschichte des Tuns, in collaboration with Ulrike Kampmann, Anke Zeissig, Andreas
Kempe, Dresden

2001
Zwei 2. With Ulrike Kampmann, Anke Zeissig, Andreas Kempe, Kunsthalle Wien, Kunsthochschule Bergen

1999
subject of study. Action for 13 actors, co-production of Bayerisches Staatsschauspiel, Marstall, Munich, Wiener Festwochen and MAK – Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art, Vienna

1996
Action for 10 actors for “Phase 2,” Theater am Turm, Frankfurt am Main

Solo Exhibitions

2016
The Lublin Storehouse,
Ústi nad Labem house of Arts, Czech Republic, (publication on-line)

2014/15
Were I made of matter, I would color. Retrospective, Generali Foundation, Vienna

2011
Ulica Nowa. Galerie Zwinger, Berlin

Stoffe aus Lublin / Błatwatne z Lublina. running / Lubartowska. ulica Lubartowska
ulica Kowalska, Chachmei Lublin Yeshiva, Teatr NN, Lublin, Poland

2010
Stoffe aus Lublin / Blawatne z Lublina. Kunsthaus Dresden, Städtische Galerie für Gegenwartskunst, in collaboration with Kunstfonds Sachsen / Staatliche Kunstsammlungen Dresden, funded by ‚Kulturstiftung des Bundes’, (publication)

2009
Szeroka 28 – Ein europäischer Erinnerungsraum. Käthe Kollwitz Prize, Akademie der
Künste, Berlin, (publication)

2008
occidental thinking machines. Galerie Zwinger, Berlin

2007
16 moving things. Video tableau in the context of the conference
ClaudioMonteverdi und seine Zeit, Hochschule für Künste Bremen

2005–06
1, 2, 3, 4, 5 – Umgebung. Exhibition series WerkRaum. 18, Werkraum im Hamburger
Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin, (publication)

2003
Leibnizprojekt. Galerie Zwinger, Berlin

2001
Die Liebe in der Größe eines kleinen Vogels. In memoriam Rainer Borgemeister,
former Galerie Rainer Borgemeister, Berlin

2000
einbilden. Kulturwissenschaftliches Institut, Essen

1999–2000
rot/grün, grau. Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin

1999
Interventionen 18: Mentale Felder und andere Orte. Sprengel Museum Hannover, Hanover (publication)

rot/grün, grau. MAK – Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art, Vienna, co-
production with Wiener Festwochen (publication)

1998
Kasseler Raum – Ferne Zwecke. Permanent presentation, Neue Galerie, Kassel (publication)

1996
Ferne Zwecke. Galerie Rainer Borgemeister, Berlin

Reste vom Mehrwert. Portikus, Frankfurt am Main (publication)

1, 2, 3, 4, 5 – Umgebung. Museum Art-Acker e.V., Berlin (publication)

1995
Kernlose. Barbara Gross Galerie, Munich

1994
Mohn. Barbara Gross Galerie, Munich

Reste vom Mehrwert, KW Institute for Contemporary Art, Berlin (publication)

1993–94
Selbstaufbau. 3 studio exhibitions on the phases of BAU, KW Institute for Contemporary Art, Berlin

1992
Ulrike Grossarth. Stichting de Achterstraat, Hoorn (publication)

Schulen über der Erden. Galerie Zwinger, Berlin

1991
Parcours. Barbara Gross Galerie, Munich (publication)

1990
Bildungsmaterial. Galerie Zwinger, Berlin

1987
Material für’s Diktat III – Totlast. Künstlerhaus Bethanien, Berlin (publication)

 

Group Exhibitions

2016
Back to the Abyss. Art and Genocide 
Musées de Belfort, Belfort, France (publication)

2015
Assoziationsraum Wunderkammer. Contemporary Arts for Art-and Natural Curiosities of the Francke Foundation, Halle, (publication)

2014
Byliśmy/Once We Were, Tarnów Poland, (publication)

2013
5th Moscow Biennale of Contemporary Art. Manege, Moscow (publication)

NUR SKULPTUR! Kunsthalle Mannheim, Mannheim (publication)

2010
Silence_Storm. Port Izmir, International Triennial of Contemporary Art, Izmir, Turkey

2009
berufen. Hochschule für Bildende Künste, Dresden, (publication)

BLATTGOLD. Zeitgenössische Grafik. Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Dresden

2008–10
Blickmaschinen oder wie Bilder entstehen. Museum für Gegenwartskunst Siegen, Siegen (2008–09); Mucsarnok Kunsthalle, Budapest (2009); Centro Andaluz de Arte Contemporaneo, Seville (2009–10) (publication)

2008
moderne und gegenwart. das kunstmuseum in halle. Stiftung Moritzburg, Kunstmuseum des Landes Sachsen-Anhalt, Halle (Saale) (publiation)

Un Coup de Dés. Writing Turned Image. An Alphabet of Pensive Language. Generali Foundation, Vienna (publication)

2005
50 Jahre / Years documenta 1955–2005. An exhibition in five chapters. Kunsthalle Fridericianum, Kassel (publication)

2002
Miss You. Museum für Neue Kunst, Freiburg (publication)

Künstler helfen alten und neuen Meistern. Neue Nationalgalerie, Berlin

Wunschbilder. Museum der Bildenden Künste, Leipzig

Fama. Vier Positionen zeitgenossischer Skulptur in Dresden. Kunsthaus Dresden, Dresden

Positionen einer Generation. Galerie Gaby Kraushaar, Düsseldorf

2001
A Baroque Party. Moments of Theatrum Mundi in Contemporary Art. Kunsthalle Wien, Vienna (publication)

2000–08
QUOBO Kunst in Berlin 1989–1999. Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin (publication); exhibition tour of ifa – Institut für Auslandsbeziehungen: Pao Galleries, Hongkong Arts Center, Hong Kong (2001); Museum National Jakarta, Jakarta (2001); Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin (2001); Waikato Museum of Art and History, Hamilton (2002); Sungkok Art Museum, Seoul (2002); Museum of Contemporary Art, Tokyo (2002); Van Ho Exhibition Center, Hanoi (2003); Museo de Arte Carrillo Gil, Mexico City (2003); Museo de Artes Visuales, Santiago de Chile (2003); Galerie des bulgarischen Künstlerverbandes, Sofia (2006); Muzje istorije Jugoslavije, Belgrade (2006); Contemporary Art Centre CAC, Vilnius (2006–07); Staatliches Kunstmuseum Nowosibirsk, Nowosibirsk (2007); KUMU Art Museum Tallinn, Tallinn (2007–08); Museo de Arte de Lima, Lima (2008)

2000
Kabinett der Zeichnung. Stiftung Kunstfonds, Kunstverein Düsseldorf, Lingen Kunsthalle, Kunstsammlungen Chemnitz, Württembergischer Kunstverein, Stuttgart (publication)

Zeichnung und Installation. Galerie Gaby Kraushaar, Düsseldorf

1999
das XX. jahrhundert. ein jahrhundert kunst in deutschland. Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin (publication)

1998
Entkernen. Ludwig Forum, Aachen (publication)

1997
documenta X, Kassel, (publication)

1997 –2000
DO IT. Independent Curators International, New York, Canada, (publication)

1996
Von den Dingen. Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen, (publication)

1995
Beratta. Malmö Museum, Malmö

1994
Die Bücher der Künstler. Publikationen und Editionen seit den sechziger Jahren in Deutschland. ifa-Galerie, Berlin

Erzählen. Akademie der Künste, Berlin

1992
Korrespondenzen. Zwölf Künstler aus Florenz und Berlin. Berlinische Galerie, Berlin; Casa Masaccio, San Giovanni Valdarno (publication)

1991
L’Ordine delle Cose. Palazzo delle Esposizione, Rome

Ni Vu Ni Connu. Goethe Institut, Brussels (publication)

Annäherungen, Verein für aktuelle Kunst, Oberhausen (publication)

Bibliography

“Were I made of matter, I would color,” in Sabine Folie, Ilse Lafer, eds., Ulrike Grossarth. Were I made of matter, I would color. Exh. cat. Vienna: Generali Foundation; Berlin: Sternberg Press, 2014, pp. 309–322.
“Hilfskörper,” in Hannes Böhringer, Susanne Märtens, eds., Vorsicht Wagnis: Kunst/Wissen/Forschung. Braunschweig: Hochschule für Bildende Künste Braunschweig; Nuremberg: Verlag für moderne Kunst Nürnberg, 2013, pp. 32–39.
“Exercises” [1996], in Hans-Ulrich Obrist, ed., do it: the compendium. New York: Independent Curators International, 2013, p. 193.
“Das SEIN kleidet sich ein,” in Annette Geiger, Michael Glasmeier, eds., Kunst und Design. Eine Affäre. Hamburg: Textem Verlag, 2012, pp. 179–193.
“Błatwatne z Lublina / Stoffe aus Lublin / Fabrics from Lublin,” in Ulrike Grossarth, ed., Stefan Kiełsznia. Ulica Nowa 3. Street Photographs of the Jewish Quarter of Lublin in the 1930s. Leipzig: Spector Books, 2011, p. 13–17.
“The moving observer,” in Gabriele Brandstetter, Birgit Wiens, eds., Theater ohne Fluchtpunkte. Das Erbe Adolphe Appias: Szenographie und Choreographie im zeitgenössischen Theater. Berlin: Alexander Verlag, 2010, pp. 302–323.
“Glocke und Schwein” [2006], in Elke Bippus, Michael Glasmeier, eds., Künstler in der Lehre. Texte von Ad Reinhardt bis Ulrike Grossarth. FUNDUS Bd. 151. Hamburg: Philo Fine Arts, 2007, pp. 282–294.
Text [untitled], in Christoph Tannert, ed., REVIEW. 32 Jahre Künstlerhaus Bethanien. Berlin: Künstlerhaus Bethanien, 2007.
“Mentale Felder und andere Orte,” in Anke te Heesen, Petra Lutz, eds., Dingwelten. Das Museum als Erkenntnisort. Cologne – Weimar – Vienna: Böhlau Verlag, 2005, pp. 45–52.
“BAU I,” in Michael Glasmeier, Karin Stengel, eds., Diskrete Energien. 50 Jahre / Years documenta 1955–2005. Exh. cat. Kassel: Kunsthalle Fridericianum; Gottingen: Steidl, 2005, pp. 77–78.
“FIU Essen,” in Wolfgang Siano, ed., Rainer Borgemeister. Lokomotive Denken. Bonn: Weidle Verlag, 2002, pp. 16–23.
“Leibnizprojekt,” in Sabine Folie, Michael Glasmeier, eds., Eine barocke Party. Augenblicke des Welttheaters in der zeitgenössischen Kunst. Exh. cat. Vienna: Kunsthalle Wien, 2001, pp. 206–211.
“Kunst ist …,” in Andreas Mäckler, ed., 1460 Antworten auf die Frage: Was ist Kunst? Cologne: DuMont, 2000, p. 22.
Text, BE Magazin #6, yearbook. Berlin: Künstlerhaus Bethanien, 2000.
“Extra-Gewicht,” in Walter Prigge, ed., Peripherie ist überall. Edition Bauhaus. Frankfurt am Main – New York: Campus Verlag, 1998, pp. 372–379.
“Übungen” [1985], in Michael Glasmeier, ed., Erzählen. Eine Anthologie. Exh. cat. Berlin: Akademie der Künste; Ostfildern: Cantz Verlag, 1994, pp. 126–135.
Übungen. Essen: self-published, 1985.
Heimat. Essen: self-published, 1983.
“Geh,” in Jürgen Kramer, ed., Der Rabe. Die 80er Jahre, vol. 10/11, yearbook 1981/1982. Gelsenkirchen: self-published, 1982, pp. 107–108.

Monographs, Solo Exhibition Catalogues

Sabine Folie, Ilse Lafer, eds., Ulrike Grossarth. Were I made of matter, I would color. Exh. cat. With texts by Mieke Bal, Rainer Borgemeister, Michael Glasmeier, Ulrike Grossarth, Elliot R. Wolfson. Vienna: Generali Foundation; Berlin: Sternberg Press, 2014.
Ulrike Grossarth. Błatwatne z Lublina / Stoffe aus Lublin / Fabrics from Lublin. Dresden: Kunsthaus Dresden / Staatliche Galerie für Gegenwartskunst; Kunstfonds Sachsen / Staatliche Kunstsammlungen Dresden; Leipzig: Spector Books, 2011.
Ulrike Grossarth. Käthe-Kollwitz-Preis 2009: Szeroka 28. Ein europäischer Erinnerungsraum. Exh. cat. Berlin: Akademie der Künste, 2009.
Ulrike Grossarth. 1, 2 , 3, 4, 5 – Umgebung. Arbeiten 1987–2005. Cologne: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2005.
Bernhard Jussen, ed., Ferne Zwecke – Ulrike Grossarth. Cologne: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2003.
Peter Noever, ed., Ulrike Grossarth. rot/grün, grau. Exh. cat. With texts by Bettina M. Busse, Ulrike Grossarth, Peter Noever. Vienna: MAK – Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art, Vienna, 1999.
Brigitte Kölle, ed., Ulrike Grossarth. Reste vom Mehrwert. With texts by Rainer Borgemeister, Anne Marie Freybourg, Michael Glasmeier, Ulrike Grossarth, Hanne Loreck. Frankfurt am Main: Portikus; Cologne: Verlag der Buchhandlung Walther König, 1996.
Ulrike Grossarth. Präsentation. Exh. cat. Berlin: KW Institute for Contemporary Art, 1995.
Ulrike Grossarth. Reste vom Mehrwert. Exh. cat. Berlin: KW Institute for Contemporary Art, 1994.
Ulrike Grossarth. Parcours. Exh. cat. Munich: Barbara Gross Galerie, 1991.
Ulrike Grossarth. Material für’s Diktat III – Totlast. Exh. cat. Berlin: Künstlerhaus Bethanien, 1987.

Group-Exhibition Catalogues, Anthologies

Catherine De Zheger, ed., 5th Moscow Biennale. Exh. cat. Moscow, 2013.
Bogomir Ecker, Ulrike Lorenz, Stefanie Patruno, eds., NUR SKULPTUR! Exh. cat. Mannheim: Kunsthalle Mannheim; Heidelberg: Kehrer Verlag, 2013.
Hans-Ulrich Obrist, ed., do it: the compendium. New York: Independent Curators International, 2013.
Sabine Folie, ed., Un Coup de Dés. Writing Turned Image. An Alphabet of Pensive Language. Exh. cat. Vienna: Generali Foundation; Cologne: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2008.
Nike Batzner, Werner Nekes, Eva Schmidt, eds., Blickmaschinen, oder wie Bilder entstehen. Die zeitgenössische Kunst schaut auf die Sammlung Nekes. Exh. cat. Cologne: DuMont, 2008.
Katja Schneider, ed., moderne und gegenwart. das kunstmuseum in halle. Exh. cat. Halle: Stiftung Moritzburg; Munich: Hirmer Verlag, 2008.
Christian Sery, ed., ReVISION. Hochschule für Bildende Künste Dresden 1990–2007. Exh. cat. Dresden: Hochschule für Bildende Künste Dresden, 2008.
Michael Glasmeier, Karin Stengel, eds., 50 Jahre / Years documenta 1955–2005. Exh. cat. Two-volume publication with texts by Elke Bippus, Roger M. Buergel et al. Kassel: Kunsthalle Fridericianum; Göttingen: Steidl, 2005.
Miss. You. Exh. cat. With texts by Nicoletta Torcelli, Isabel Herda and Jochen Ludwig. Freiburg: Städtische Museen Freiburg; Museum für Neue Künste; Modo-Verlag, 2002.
Sabine Folie, Michael Glasmeier, eds., Eine barocke Party. Augenblicke des Welttheaters in der zeitgenössischen Kunst. Exh. cat. Vienna: Kunsthalle Wien, 2001.
Kabinett der Zeichnung. Eine Ausstellung des Kunstfonds. Exh. cat. Kunstverein Düsseldorf; Kunstverein Lingen; Kunstsammlungen Chemnitz; Württembergischer Kunstverein, Stuttgart; Bonn: Kunstfond, 2000.
das XX. jahrhundert – ein jahrhundert kunst in deutschland. Exh. cat. Berlin: Altes Museum, Neue Nationalgalerie, Hamburger Bahnhof, 2000.
QUOBO. Kunst in Berlin 1989–1999. Exh. cat. Stuttgart: Institut für Auslandsbeziehungen, 2000.
Hans Ottomeyer, Sabine Thummler, eds., Geschenkt & Gekauft. Die Neuerwerbungen der Staatlichen Museen Kassel 1995–1999. Exh. cat. Kassel, Wolfratshausen: Staatliche Museen, 1999.
Milena Aguilar, Michael Glasmeier, eds., Künstlerbücher. Buch als Kunstwerk, Objekte, Kassetten. Exh. cat. Braunschweig: Hochschule für Bildende Künste Braunschweig, 1999.
Ulrike Grossarth – Mentale Felder und andere Orte. Exh. cat. Hanover: Sprengel Museum Hannover, 1999.
Wiener Festwochen 1999. Brochure, Vienna: Wiener Festwochen, 1999.
Ulrike Grossarth. Entkernen – 5 Orte. Exh. cat. Aachen: Ludwig Forum für Internationale Kunst, 1998.
Brigitte Kölle, ed., Portikus 1987–1997. Schöne Aussicht 2. Exh. cat. Frankfurt am Main: Portikus, 1997.
Catherine David, ed., documenta X. Short Guide. Exh. cat. Kassel: documenta, Museum. Fridericianum Veranstaltungs-GmbH; Ostfildern: Hatje Cantz, 1997.
Catherine David, ed. documenta X. documents 3. Kassel: documenta, Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH; Ostfildern: Hatje Cantz, 1997.
Michael Glasmeier, Was ist – Materialökonomie in der Kunst. Exh. cat. Wismar: Zeughaus Wismar; Rostock: Kunsthalle Rostock; Cologne: Salon Verlag, 1997.
Faktor Arbeit. Eine Ausstellung der NGBK Berlin. Exh. cat. Berlin: Neue Gesellschaft für
Bildende Kunst Berlin, 1997.
Von den Dingen – Gegenstände in der zeitgenössischen Kunst. Schaffhausen: Museum zu Allerheiligen; Dresden: Kunsthaus Dresden, 1997.
Michael Glasmeier, ed., Erzählen: eine Anthologie. Berlin: Akademie der Künste; Ostfildern: Hatje Cantz, 1994.
Korrespondenzen. Zwölf Künstler aus Florenz und Berlin. Exh. cat. Berlin: Berlinische Galerie; San Giovanni Valdarno: Casa Masaccio, 1992.
Ulrike Grossarth. Exh. cat. Hoorn: Stichting de Achterstraat, 1992.
Ni vu ni connu. Exh. cat. Brussels: Goethe Institut, 1991.
L’ordine delle cose. Giovani artisti da Berlino. Exh. cat. Rome: Palazzo delle esposizioni, 1991.
VU. Exh. cat. Berlin: Kutscherhaus Berlin, 1989.
Annäherungen. Exh. cat. Oberhausen: Verein für aktuelle Kunst Oberhausen, 1986.
Deutsche Videokunst von 1984–86. 2. Marler Video-Kunst-Preis. Exh. cat. Marl: Skulpturenmuseum Glaskasten Marl, 1986.
Körper Sinne. Exh. cat. Wuppertal: Volkshochschule Wuppertal, 1985.

Collection Catalogues

neue galerie meisterwerke. Kassel: Museumslandschaft Hessen Kassel; Petersberg: Michael Imhof Verlag, 2011.
Erika Hoffmann-Koenige, Miriam Schoofs, eds., Passagen XIII in der Sammlung Hoffmann. Notizen und Zitate zur Einrichtung. Berlin: Sammlung Hoffmann, 2010.

Books

Ulrike Grossarth, ed., Stefan Kiełsznia. Ulica Nowa 3. Street Photographs of the Jewish Quarter of Lublin in the 1930s. Leipzig: Spector Books, 2011.
Rainer Borgemeister, Marcel Broodthaers. Lesen und Sehen. Ed. by Ulrike Grossarth, Tyyne Claudia Pollmann. Bonn: Weidle Verlag, 2003.

Articles and Reviews

Waldemar Sliwczynski, “Ulrike Grossarth, Stefan Kiełsznia. Ulica Nowa 3, Spector Books, Leibzig/Osrodek Brama Grodzka/Teatr NN, 2011,” Fotografia, 38 (2012), p. 93.
Marta Kubiszyn, “Memory and Photography. Jewish District in Lublin (Poland) in Stefan Kiełsznia’s Photographs,” MEDAON – Magazin für jüdisches Leben in Forschung und Bildung 6/11 (2012), pp. 1–12.
Miriam Y. Arani, “Lublin – Künstlerische Recherche und Rekonstruktion,” Rundbrief Fotografie. Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen 18 (2011), pp. 40–41.
Lena Plath, “Vorbilder und Nachbilder der Erinnerung. Lena Plath über Ulrike Grossarth im Kunsthaus Dresden,” Texte zur Kunst, Heft 80 (December 2010), pp. 208–211.
Susanne Altmann, “Dresdner Sommerspektakel,” Art 8 (August 2008), pp. 60–65.
Ulrike Hass, “Genius Loci, Theater ohne Fluchtpunkt in Hellerau,” double. Magazin für Puppen-, Figuren- und Objekttheater 2 (2007), pp. 20–22.
Christian Janecke, “Erfindungsträchtig statt erfindend. Über gewisse Ambitionen der Kunst seit den 1960er Jahren,” Paragrana. Internationale Zeitschrift fur Historische Anthropologie, Supplement 2 (Akademie Verlag Berlin, 2006).
Ronald Berg, “Ulrike Grossarth. 1, 2, 3, 4, 5 – Umgebung,” in Kunstforum International 179 (February – April 2006), pp. 256–259.
Ronald Lledo,. “Ulrike Grossarth,” Lapiz 193 (2003).
Peter Funken, “QUOBO,” Kunstforum International 158 (January – March 2002), pp. 283–284.
Rainer Borgemeister, “Ulrike Grossarth – Material fürʼs Diktat” [1985], in Wolfgang Siano, ed., Rainer Borgemeister. Lokomotive Denken. Bonn: Weidle Verlag, 2002, pp. 24–29.
Rainer Borgemeister, “Andacht. Die ‚Gotischen Tanze‘ von Ulrike Grossarth” [1983], in Wolfgang Siano, ed., Rainer Borgemeister. Lokomotive Denken. Bonn: Weidle Verlag, 2002, pp. 24–29.
Rainer Borgemeister, “Gruppe PURR PURR” [1980], in Wolfgang Siano, ed., Rainer Borgemeister. Lokomotive Denken. Bonn: Weidle Verlag, 2002, pp. 24–29.
Stefan Wahner, Der Körper als Organ des Denkens und Handelns. Das künstlerische Werk von Ulrike Grossarth. Course paper. Hochschule der Künste Berlin, 1999.
Hanne Weskott, “Auf der Suche nach einem neuen Raum. Ulrike Grossarth im Gespräch mit Hanne Weskott, ” neue bildende kunst. Zeitschrift für Kunst und Kritik 1/98 (February –March 1998), pp. 79–80.
“documenta X. Transit ins nächste Jahrtausend,” Art 6 (1997), pp. 12–29.
“documenta X“,Kunstforum International 138 (1997).
Dorothee Bienert, Milena Slavická. „Berlín dnes a tady,” The Magazine for Contemporary Art 2 (1994).
Hanne Loreck, “Der Einverleibte Körper,” in Brigitte Reinhardt, ed., Eva Hesse. Drawing in Space – Bilder und Reliefs, Ulm: Ulmer Museum; Münster: Westfälisches Landesmuseum Münster, 1994, pp. 63–75.
Maribel Königer, “Ulrike Grossarth Parcours,” Kunstforum International 114 (July – August 1991), pp. 377–378.

Lectures and Workshops (Selection)

2014
“Das SEIN kleidet sich ein,” lecture, Generali Foundation, Vienna.
“public exercises,” workshop, Generali Foundation, Vienna.

2010
Artist’s talk, conference Die andere Vernunft. Zeitgenössische Spekulationen zum Romantischen, Schwarzmarkt für nützliches Wissen und Nicht-Wissen 13, Staatsschauspiel Dresden, Dresden.
“Erinnerung als künstlerische Strategie,” lecture, series of lectures Im Dialog II – Erinnerung und Utopie, Sammlung Hoffmann, Berlin.
“Reste vom Mehrwert und deformierte Äquivalente,” lecture, Bronnbacher Stipendienprogramm des Kulturkreises der deutschen Wirtschaft an der Ruhr-Universität Bochum, Grimme-Zentrum, Berlin.

2009
“Der Wald von Lublin – Lehren und Lernen an fernen Orten,” lecture, Clubraum, Akademie der Künste, Berlin.

2007
“Methodenforschung durch Reiseprojekte. Budapest – Belgrad – Polen,” lecture, IKG Tagung, Akademie der Bildenden Künste, Vienna.
“the moving observer,” lecture, conference Theater ohne Fluchtpunkte, Festspielhaus Hellerau, Dresden (publication)

2006
“public exercises,” workshop, Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin.

2005
“Die Überfahrt am Schreckenstein,” lecture, conference Forschung, Recherche, Research. Nachfragen zum Begriff der Designforschung, Deutsche Gesellschaft für Designtheorie und -forschung, Berlin.
“the moving observer,” lecture, Biennale Bern.

2004
Panelist, conference Dialog der Wissenschaften: Experiment und Erkenntnis: Gemeinsame Wege von Kunst und Forschung zu einer praktischen Wissenschaft, Nordeuropäische Akademie für Kunst und Architektur, Schwerin (publication).
Lecture, conference Im Reich der Dinge. Das Museum als Erkenntnisort, Stiftung Deutsches
Hygiene-Museum Dresden, Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte, Berlin.

2001
“Ferne Zwecke,” lecture, colloquium Von der künstlerischen Produktion der Geschichte 4, Max-Planck-Institut für Geschichte, Göttingen (publication).

1998
“Einzelgänger,” lecture, Bundesakademie für kulturelle Bildung Wolfenbüttel, Cologne.