_ Biography/ Bibliography | Ulrike Grossarth

Biography/ Bibliography

 

 

Since 2015  SYMBOL gotowe/ sklep. Renting a former tailor's shop in Lublin as a public project space for visual processing of European cultural archives.

2014 Foundation of the School of Lublin, a mobile institute for studying Jewish topics in authentic places of learning in South-East Poland.

Since 2006 projects in Lublin, Poland

Since 2004
Methodological research on hybrid forms of mental and empirical cultural contents
especially as travel projects in Eastern Europe, (Hungary, Poland, Serbia, Czech Republic, Ukraine)

Education

1974–75 Palucca Hochschule für Tanz Dresden
1972–74 Folkwang Hochschule, Essen, Dance Institute
1969–72 Else-Lang-Schule, Artistic Dance, Cologne

Teaching Assignments

1998-2018  Professor of  Expanded Concepts of Art/ Mixed Media at the
Academy of Fine Arts, Dresden
Since 1986 Guest Professorships, Lectures and Workshops
1980–83 Founding of a branch of the Free International University (FIU) 
in Essen together with Rainer Borgemeister

Grants

2011 Funding by 'Kulturstiftung des Bundes'
2005 Funding by 'Hauptstadtkulturfonds', Berlin
Since 1992 several grants from 'Stiftung Kunstfonds Bonn' 

Awards

2009  Käthe-Kollwitz-Prize, awarded by 'Akademie der Künste', Berlin
2019  Medal of the Citiy of Lublin

Collections

Collection Long Museum Shanghai
Collection Generali Foundation, Vienna
Collection Kunsthalle Mannheim
Collection Hoffmann, Berlin
Collection Berlinische Galerie, Berlin
Collection Kupferstichkabinett Berlin
Collection Muscarelle Museum of Art, Williamsburg
Collection neue galerie, Museumslandschaft Hessen Kassel
Collection of Contemporary Art of the Federal Republic of Germany
Collection Kunstfonds der Staatlichen Kunstsammlung Dresden
Collection Stiftung Moritzburg Halle (Saale)
Collection Rise, NYC
Collection mumok, Vienna
Private collections

Activities since 1996 (Selection)

2015 –19  
Wielka Improwizacja. projects in SYMBOL gotowe/ sklep, Lublin, Polen 

2015
Lubartowska/ sklep. Heather Gallery, NYC 

2014
The School of Lublin. Founding event, Lublin

2012
SYMBOL gotowe. Fifth International Bruno-Schulz-Festival, Drohobycz
(Ukraine)

the moving observer. 10th anniversary of Kulturstiftung des Bundes,
Stiftung Moritzburg, Kunstmuseum des Landes Sachsen-Anhalt, Halle (Saale)

2009
Hochzeit/ Wesele w Lublinie. With Katja Hoffmann-Wildner and Yuka Origasa, Bronowice, Lublin

Schule von Lublin. Presentation, Carlton Arms Hotel, New York

2008
Die Überfahrt am Schreckenstein. Class project, Dresden

2007
the moving observer. Conference Theater ohne Fluchtpunkte. Festspielhaus Hellerau, Dresden

Hecht im Ganzen 3211. Class project, Dresden

2006
Der Wald von Lublin/ Shekhinah. Class project, Lublin

Szeroka 28. Research project on the 'Seer of Lublin', Lublin/ Leżajsk/ Warsaw

2005
the moving observer. Biennale Bern

16 moving things. With Ulrike Kampmann, Anke Zeißig, Andreas Kempe, Dresden

SELBST–im Bild erscheinen (Könige). Class project, Belgrade

2004
Development of the Kogni-Boot project. Die Überfahrt am Schreckenstein. Eine künstlerisch-empirische Überquerung von Kulturströmen. In collaboration with Ulrike Kampmann, Anke Zeissig, Andreas Kempe, Dresden

einkleiden, Oświęcim, Poland

2003
Development of the project ... advancing in large bodies. Ein empirischer Gang in die
Kulturgeschichte des Tuns.
In collaboration with Ulrike Kampmann, Anke Zeissig,  
Andreas Kempe, Dresden

2001
Zwei 2. in collaboration with Ulrike Kampmann, Anke Zeißig, Andreas Kempe, 'Kunsthalle Wien' and Kunsthochschule Bergen (Norway)

2000
einbilden. Kulturwissenschaftliches Institut, Essen

1999
subject of study. Action for 13 actors, co-production of Bayerisches Staatsschauspiel, Marstall, Munich, Wiener Festwochen  and  MAK – Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Arts, Vienna

1996
Action for 10 actors for "Phase 2". 'Theater am Turm', Frankfurt am Main

Solo Exhibitions

2023 
Salle des Mères. Galerie Max Mayer, Düsseldorf

2022
"gibt es ein grauglühend?"... Retrospective, Badischer Kunstverein, Karlsruhe 2017

2017
Die Umfunktionierung der Allegorie in der Warenwirtschaft ist darzustellen.
(from: Walther Benjamin: "Zentralpark"), Galerie Zwinger, Berlin

The Lublin Storehouse.
Ústi nad Labem 'House of Arts', Czech Republic, (publication on-line)

2014/ 15
Were I made of matter, I would color. Retrospective,
Generali Foundation, Vienna

2011
Ulica Nowa. Galerie Zwinger, Berlin

Stoffe aus Lublin/ Błatwatne z Lublina. running/ Lubartowska. 
ulica Lubartowska, ulica Kowalska, Chachmei Lublin Yeshiva, Teatr NN, Lublin

2010
Stoffe aus Lublin/ Blawatne z Lublina. Kunsthaus Dresden, in collaboration with 'Kunstfonds Sachsen/ Staatliche Kunstsammlungen Dresden', funded by ‚Kulturstiftung des Bundes’

2009
Szeroka 28- Ein europäischer Erinnerungsraum. Käthe-Kollwitz-Prize,
'Akademie der Künste', Berlin 

2008
occidental thinking machines. Galerie Zwinger, Berlin

2007
16 moving things, Video tableau in the context of the conference
'Claudio Monteverdi und seine Zeit', Hochschule für Künste, Bremen

2005/ 06
1, 2, 3, 4, 5 –Umgebung, exhibition series WerkRaum 18,
 im 'Hamburger Bahnhof–Museum für Gegenwart', Berlin

2003
Leibniz-Project. Galerie Zwinger, Berlin

2001
Die Liebe in der Größe eines kleinen Vogels,- in memoriam Rainer Borgemeister,
former Galerie Rainer Borgemeister, Berlin

2000
einbilden. Kulturwissenschaftliches Institut, Essen

1999
Interventionen 18: Mentale Felder und andere Orte, Sprengel Museum Hannover, Hanover 

BAU II, rot/ grün, grau.  MAK – Austrian Museum of Applied Arts/ Contemporary Art, Vienna, co-production with Wiener Festwochen

1998
Kasseler Raum – Ferne Zwecke. permanent presentation,
Neue Galerie, Museumslandschaft Hessen Kassel 

1996
Ferne Zwecke. Galerie Rainer Borgemeister, Berlin

Reste vom Mehrwert. Portikus, Frankfurt am Main 

1, 2, 3, 4, 5–Umgebung. Museum Art-Acker e.V., Berlin 

1995
Kernlose. Barbara Gross Galerie, Munich

1994
Mohn. Barbara Gross Galerie, Munich

Reste vom Mehrwert, KW Institute for Contemporary Art, Berlin

1993/ 94
Selbstaufbau. 3 studio exhibitions on the phases of BAU I,
KW Institute for Contemporary Art, Berlin

1992
Ulrike Grossarth. Stichting de Achterstraat, Hoorn (Holland)

Schulen über der Erden. Galerie Zwinger, Berlin

1991
Parcours. Barbara Gross Galerie, Munich 

1990
Bildungsmaterial. Galerie Zwinger, Berlin

1987
Material für’s Diktat III–Totlast. Künstlerhaus Bethanien, Berlin 

Group Exhibitions

2023 
History Tales. Fact and Fiction in History Painting 
Paintings Gallery of the Academy of Fine Arts Vienna 

2022
Das entwendete Meisterwerk. 
Paintings Gallery of the Academy of Fine Arts Vienna 

Modebilder - Kunstkleider. Images in Fashion, Clothing in Art. 
Berlinische Galerie. Museum für Moderne Kunst, Berlin

2021 
A Higher Calling. White Space Beijing

Die Unsichtbare Skulptur: Der Erweiterte Kunstbegriff 
nach Joseph Beuys. Unesco-Welterbe Zollverein, Essen

2019/ 20
CIRCULAR FLOW. On The Economy Of Inequality. 
Kunstmuseum Basel/ Gegenwart

Bodies-Cities. Collections and Excursions. Museum der Moderne, Salzburg

2018 
Berlinzulage. West Berlin/ Art/ 1980s,
Künstlerhaus Bethanien, Berlin 

2017
Transposition. Sinopale 6, International Sinop Biennale, Turkey

Late Breakfast. Künstlerhaus Palais Thurn und Taxis, Bregenz 

2016
Back to the Abyss. Art and Genocide. Musées de Belfort, France 

2015 /16 
Setting Things in Motion. Collections in Dialog. Museum der Moderne, Salzburg 

2015
Assoziationsraum Wunderkammer. Contemporary Arts for Art-and Natural Curiosities of the Francke Foundation, Halle

2014
Byliśmy/ Once We Were, Tarnów, Poland

2013
5th Moscow Biennale of Contemporary Art. Manege, Moscow 

NUR SKULPTUR!, Kunsthalle Mannheim

2010
Silence_Storm, Port Izmir, International Triennial of Contemporary Art, Turkey

2009
berufen, Hochschule für Bildende Künste, Dresden, 

2008/ 10
Blickmaschinen oder wie Bilder entstehen, Museum für Gegenwartskunst Siegen, Siegen (2008/ 09); Mucsarnok Kunsthalle, Budapest (2009); Centro Andaluz de Arte Contemporaneo, Seville (2009/ 10) 

2008
moderne und gegenwart.  Stiftung Moritzburg, Halle

Un Coup de dés. Writing Turned Image. An Alphabet of Pensive Language, 
Generali Foundation, Vienna 

2005
50 Jahre/ Years documenta 1955–2005, An exhibition in five chapters.
Kunsthalle Fridericianum, Kassel 

2002
Miss You.  Museum für Neue Kunst, Freiburg

Künstler helfen alten und neuen Meistern. Neue Nationalgalerie, Berlin

Wunschbilder. Museum der Bildenden Künste, Leipzig

Fama, Four positions of contemporary sculpture in Dresden. Kunsthaus Dresden

Positionen einer Generation, Galerie Gaby Kraushaar, Düsseldorf

2001
A Baroque Party. Moments of Theatrum Mundi in Contemporary Art. 
Kunsthalle Wien

2000/  08
QUOBO Kunst in Berlin 1989–1999. Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin ; exhibition tour of ifa – Institut für Auslandsbeziehungen:
Pao Galleries, Hongkong Arts Center, Hong Kong (2001); Museum National Jakarta, Jakarta (2001); Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof–Museum für Gegenwart, Berlin (2001); Waikato Museum of Art and History, Hamilton (2002); Sungkok Art Museum, Seoul (2002); Museum of Contemporary Art, Tokyo (2002); Van Ho Exhibition Center, Hanoi (2003); Museo de Arte Carrillo Gil, Mexico City (2003); Museo de Artes Visuales, Santiago de Chile (2003); Galerie des bulgarischen Künstlerverbandes, Sofia (2006); Muzje istorije Jugoslavije, Belgrade (2006); Contemporary Art Centre CAC, Vilnius (2006–07); Staatliches Kunstmuseum Nowosibirsk, Nowosibirsk (2007); KUMU Art Museum Tallinn, Tallinn (2007–08); Museo de Arte de Lima, Lima (2008)

2000
Kabinett der Zeichnung. Stiftung Kunstfonds, Kunstverein Düsseldorf, Lingen Kunsthalle, Kunstsammlungen Chemnitz, Württembergischer Kunstverein, Stuttgart 

Zeichnung und Installation. Galerie Gaby Kraushaar, Düsseldorf

1999
BAU II, rot/ grün, grau. In the exhibition
das XX. jahrhundert. ein jahrhundert kunst in deutschland. 
Hamburger Bahnhof–Museum für Gegenwart, Berlin 

1998
entkernen. Ludwig Forum, Aachen 

1997
BAU I. documenta X, Kassel

1997/ 2000
DO IT. Independent Curators International, New York, Canada

1996
Von den Dingen. Museum zu Allerheiligen, Schaffhausen

1995
Berätta. Malmö Museum

1994
Die Bücher der Künstler. Publications and editions in Germany since the 1960s, ifa gallery, Berlin

Erzählen. Akademie der Künste, Berlin

1992
Korrespondenzen.  Twelve artists from Florence and Berlin. Berlinische Galerie, Berlin;
Casa Masaccio, San Giovanni Valdarno 

1991
L’Ordine delle Cose. Palazzo delle Esposizione, Rome

Ni Vu Ni Connu. Goethe Institut, Brussels 

Annäherungen. Verein für aktuelle Kunst, Oberhausen

Bibliography

textual contributions in:

„Szkoła w Lublinie/ The Lublin School“, in: Byliśmy/ Once We Were,  
BWA w Tarnowie, Tarnów 2014, pp. 100-112 

“Were I made of matter, I would color,” in Sabine Folie, Ilse Lafer (eds.):
Ulrike Grossarth. Were I made of matter, I would color. exh. cat. (Generali Foundation Vienna), Berlin: Sternberg Press, 2014, pp. 53-67

“Hilfskörper,” in Hannes Böhringer, Susanne Märtens (eds.): Vorsicht Wagnis: Kunst/ Wissen/ Forschung. Braunschweig: Hochschule für Bildende Künste Braunschweig; Nuremberg:
Verlag für moderne Kunst Nürnberg, 2013, pp. 32–39

“Exercises” [1996], in Hans-Ulrich Obrist (eds.): DO IT the compendium. 
Independent Curators International, New York 2013, p. 193

“Das SEIN kleidet sich ein,” in Annette Geiger, Michael Glasmeier (eds.): Kunst und Design. Eine Affäre. Hamburg: Textem Verlag, 2012, pp. 179–193

“BAU I,” in Michael Glasmeier, Karin Stengel (eds.): Diskrete Energien. 50 Jahre / Years documenta 1955–2005. exh. cat. Kassel: Kunsthalle Fridericianum; Gottingen:
Steidl, 2005, pp. 77–78

“Błatwatne z Lublina/ Stoffe aus Lublin/ Fabrics from Lublin,” in Ulrike Grossarth, (eds.):  Stefan Kiełsznia. Ulica Nowa 3. Street Photographs of the Jewish Quarter of Lublin in the 1930s. Leipzig: Spector Books, 2011, p. 13–17

“The moving observer,” in Gabriele Brandstetter, Birgit Wiens (eds.): Theater ohne Fluchtpunkte. Das Erbe Adolphe Appias: Szenographie und Choreographie im zeitgenössischen Theater. Berlin: Alexander Verlag, 2010, pp. 302–323

“Glocke und Schwein” [2006], in Elke Bippus, Michael Glasmeier (eds.): Künstler in der Lehre. Texte von Ad Reinhardt bis Ulrike Grossarth. FUNDUS Bd. 151.
Hamburg: Philo Fine Arts, 2007, pp. 282–294

Text [untitled], in Christoph Tannert (ed.s.: REVIEW. 32 Jahre Künstlerhaus Bethanien. Berlin: Künstlerhaus Bethanien, 2007

“Mentale Felder und andere Orte,” in Anke te Heesen, Petra Lutz (eds.): Dingwelten. Das Museum als Erkenntnisort. Cologne Weimar–Vienna:
Böhlau Verlag, 2005, pp. 45–52

“FIU Essen,” in Wolfgang Siano (eds.): Rainer Borgemeister. Lokomotive Denken.
Bonn: Weidle Verlag, 2002, pp. 16–23

“Leibniz-Projekt,” in Sabine Folie, Michael Glasmeier (eds.): Eine barocke Party. Augenblicke des Welttheaters in der zeitgenössischen Kunst. exh. cat. Vienna: Kunsthalle
Wien, 2001, pp. 206–211

“Kunst ist …,” in Andreas Mäckler (eds., 1460 Antworten auf die Frage: Was ist Kunst?
Cologne: DuMont, 2000, p. 22

Illustrations, BE Magazin #6, yearbook. Berlin: Künstlerhaus Bethanien, 2000

“Extra-Gewicht,” in Walter Prigge (eds.): Peripherie ist überall. Edition Bauhaus. Frankfurt am Main – New York: Campus Verlag, 1998, pp. 372–379

“Übungen”, [1985], in Michael Glasmeier (eds.): Erzählen. Eine Anthologie. exh. cat. Berlin: Akademie der Künste; Ostfildern: Cantz Verlag, 1994, pp. 126–135

"Übungen", Essen: self-published, 1985

"Heimat", Essen: self-published, 1983

“Geh,” in Jürgen Kramer (eds.): Der Rabe. Die 80er Jahre, vol. 10/11, yearbook 1981/1982. Gelsenkirchen: self-published, 1982, pp. 107–108

Monographs, Solo Exhibition Catalogues

Anja Casser, Badischer Kunstverein (eds): Ulrike Grossarth. Schule von Lublin/ School of Lublin. München: edition metzel, 2023

Sabine Folie, Ilse Lafer (eds.): Ulrike Grossarth. Were I made of matter, I would color. exh. cat. With texts by Mieke Bal, Rainer Borgemeister, Michael Glasmeier, Ulrike Grossarth, Elliot R. Wolfson. Vienna: Generali Foundation; Berlin: Sternberg Press, 2014

Ulrike Grossarth, Błatwatne z Lublina/ Stoffe aus Lublin/ Fabrics from Lublin. Dresden: Kunsthaus Dresden/ Kunstfonds Sachsen/ Staatliche Kunstsammlungen Dresden;
Leipzig: Spector Books, 2011

Ulrike Grossarth, Käthe-Kollwitz-Preis 2009: Szeroka 28. Ein europäischer Erinnerungsraum. exh. cat. Berlin: Akademie der Künste, 2009

Ulrike Grossarth, 1, 2, 3, 4, 5 – Surroundings. Works 1987 to 2005
Cologne: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2005

Bernhard Jussen, (eds.): Ferne Zwecke – Ulrike Grossarth. Cologne:
Verlag der Buchhandlung Walther König, 2003

Peter Noever (eds.): Ulrike Grossarth. rot/ grün - grau. exh. cat. With texts by Bettina M. Busse, Ulrike Grossarth, Peter Noever. Vienna:
MAK – Austrian Museum of Applied Arts/ Contemporary Art, Vienna, 1999

Brigitte Kölle (eds.): Ulrike Grossarth. Reste vom Mehrwert. With texts by Rainer Borgemeister, Anne Marie Freybourg, Michael Glasmeier, Ulrike Grossarth, Hanne Loreck. Frankfurt am Main: Portikus; Cologne: Verlag der Buchhandlung Walther König, 1996

Ulrike Grossarth. Präsentation. exh. cat. Berlin: KW Institute for Contemporary Art, 1995

Ulrike Grossarth. Reste vom Mehrwert. exh. cat. Berlin:
KW Institute for Contemporary Art, 1994

Ulrike Grossarth. Parcours. exh. cat. Munich: Barbara Gross Galerie, 1991

Ulrike Grossarth. Material für’s Diktat III – Totlast.
exh. cat. Berlin: Künstlerhaus Bethanien, 1987

Group-Exhibition Catalogues, Anthologies

Thomas Köhler, Annelie Lütgens, (eds): Modebilder-Kunstkleider. Fotografie, Malerei und Mode 1900 bis heute. Cologne: Wienand Verlag, 2022

Heinrich Theodor Grütter, Rosa Schmidt-Neubauer, Christoph Schurian, Johannes Stüttgen, Joachim Weber, Carla Zimmermann, (eds.): Die Unsichtbare Skulptur. Der Erweiterte Kunstbegriff nach Joseph Beuys. Cologne: Wienand Verlag, 2021

BWA w Tarnowie, (eds.): Byliśmy/ Once We Were, Tarnów 2014

Catherine De Zheger (eds.): 5th Moscow Biennale. Exh. cat. Moscow, 2013

Bogomir Ecker, Ulrike Lorenz, Stefanie Patruno (eds.): NUR SKULPTUR!
exh. cat. Mannheim: Kunsthalle Mannheim; Heidelberg: Kehrer Verlag, 2013

Hans-Ulrich Obrist (eds).: DO IT the compendium. New York:
Independent Curators International, 2013

Sabine Folie, (eds.): Un Coup de Dés. Writing Turned Image. An Alphabet of Pensive Language. exh. cat. Vienna: Generali Foundation, Cologne: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2008

Nike Batzner, Werner Nekes, Eva Schmidt (eds.): Blickmaschinen, oder wie Bilder entstehen. Die zeitgenössische Kunst schaut auf die Sammlung Nekes. exh. cat. Cologne: DuMont, 2008

Katja Schneider (eds.): moderne und gegenwart. das kunstmuseum in halle.
exh. cat. Halle: Stiftung Moritzburg; Munich: Hirmer Verlag, 2008

Christian Sery (eds.):  ReVISION. Hochschule für Bildende Künste Dresden 1990–2007.
exh. cat. Hochschule für Bildende Künste, 2008

Michael Glasmeier, Karin Stengel (eds.): 50 Jahre/ Years documenta 1955–2005.
exh. cat. Two-volume publication with texts by Elke Bippus, Roger M. Buergel et al. Kassel: Kunsthalle Fridericianum; Göttingen: Steidl, 2005

Miss. You. Exh. cat. With texts by Nicoletta Torcelli, Isabel Herda and Jochen Ludwig. Freiburg: Städtische Museen Freiburg; Museum für Neue Künste; Modo-Verlag, 2002

Sabine Folie, Michael Glasmeier (eds.): Eine barocke Party. Augenblicke des Welttheaters in der zeitgenössischen Kunst. exh. cat. Vienna: Kunsthalle Wien, 2001

Kabinett der Zeichnung. Eine Ausstellung des Kunstfonds. exh. cat. Kunstverein Düsseldorf; Kunstverein Lingen; Kunstsammlungen Chemnitz; Württembergischer Kunstverein, Stuttgart; Bonn: Kunstfond, 2000

das XX. jahrhundert–ein jahrhundert kunst in deutschland. exh. cat. Berlin: Altes Museum, Neue Nationalgalerie, Hamburger Bahnhof, 2000

QUOBO. Kunst in Berlin 1989–1999. exh. cat. Stuttgart: Institut für Auslandsbeziehungen, 2000

Hans Ottomeyer, Sabine Thummler (eds.): Geschenkt & Gekauft. Die Neuerwerbungen der Staatlichen Museen Kassel 1995–1999. exh. cat. Kassel, Wolfratshausen: Staatliche Museen, 1999

Milena Aguilar, Michael Glasmeier (eds.):  Künstlerbücher. Buch als Kunstwerk, Objekte, Kassetten. exh. cat. Braunschweig: Hochschule für Bildende Künste, 1999

Ulrike Grossarth – Mentale Felder und andere Orte. exh. cat. Hannover: Sprengel Museum, 1999

Wiener Festwochen 1999. Brochure, Vienna: Wiener Festwochen, 1999

Ulrike Grossarth. entkernen – 5 Orte. exh. cat. Aachen:
Ludwig Forum für Internationale Kunst, 1998

Brigitte Kölle (eds.): Portikus 1987–1997. Schöne Aussicht 2. exh. cat. Frankfurt am Main: Portikus, 1997

Catherine David (eds.): documenta X. Short Guide. exh. cat. Kassel: documenta, Museum. Fridericianum Veranstaltungs-GmbH; Ostfildern: Hatje Cantz, 1997

Catherine David (eds.): documenta X. documents 3. Kassel: documenta, Museum Fridericianum Veranstaltungs-GmbH; Ostfildern: Hatje Cantz, 1997

Michael Glasmeier (eds.): Was ist–Materialökonomie in der Kunst. exh. cat. Wismar: Zeughaus Wismar; Rostock: Kunsthalle Rostock; Cologne: Salon Verlag, 1997

Faktor Arbeit. Eine Ausstellung der NGBK Berlin. exh. cat. Berlin: Neue Gesellschaft für Bildende Kunst Berlin, 1997

Von den Dingen–Gegenstände in der zeitgenössischen Kunst. Schaffhausen: Museum zu Allerheiligen; Dresden: Kunsthaus Dresden, 1997

Michael Glasmeier (eds.): Erzählen: eine Anthologie. Berlin: Akademie der Künste;
Ostfildern: Hatje Cantz, 1994

Korrespondenzen. Zwölf Künstler aus Florenz und Berlin. exh. cat. Berlin: Berlinische Galerie; San Giovanni Valdarno: Casa Masaccio, 1992

Ulrike Grossarth. exh. cat. Hoorn: Stichting de Achterstraat, Hoorn Holland, 1992

Ni Vu Ni Connu. exh. cat. Brussels: Goethe Institut, 1991

L’ordine delle cose. Giovani artisti da Berlino. exh. cat. Rome:
Palazzo delle esposizioni, 1991

VU. Exh. cat. Berlin: Kutscherhaus Berlin, 1989

Annäherungen. exh. cat. Oberhausen: Verein für aktuelle Kunst, 1986

Deutsche Videokunst von 1984–86. 2. Marler Video-Kunst-Preis. exh. cat. Marl: Skulpturenmuseum Glaskasten, 1986

Körper Sinne. exh. cat. Wuppertal: Volkshochschule Wuppertal, 1985

Austragungsort, Oberhausen: Verein für aktuelle Kunst, 1982

Collection Catalogues

Sabine Folie, (eds): Vol.17. + 20 ANS APRÈS.  Berlin: Sternberg Press, 2016

neue galerie meisterwerke. Kassel: Museumslandschaft Hessen Kassel; Petersberg: Michael Imhof Verlag, 2011

Erika Hoffmann-Koenige, Miriam Schoofs (eds.): Passagen XIII in der Sammlung Hoffmann. Notizen und Zitate zur Einrichtung. Berlin: Sammlung Hoffmann, 2010

Books

Anja Casser, Badischer Kunstverein (eds): Ulrike Grossarth. Schule von Lublin/ School of Lublin.
München: edition metzel, 2023

Ulrike Grossarth (eds.): Stefan Kiełsznia. Ulica Nowa 3. Street Photographs of the Jewish Quarter of Lublin in the 1930s. Leipzig: Spector Books, 2011

Ulrike Grossarth, Tyyne Claudia Pollmann (eds.): Rainer Borgemeister, Marcel Broodthaers. Lesen und Sehen. Bonn: Weidle Verlag, 2003

Articles and Reviews (selection)

Marta Kubiszyn: „Historyczne i artystyczne wartości fotografii: lubelskie zdjęcia Stefana Kiełszni“ (Historical and Artistic Values of Photography: Stefan Kiełsznia's Images of  Lublin), Historyka. Studia Metodologiczne 49 (2019), pp. 173–199

Justyna Balisz-Schmelz Przeszłość Niepokonana, 
Sztuka Niemiecka Po 1945 Roku Jako Przestrzeńi Medium Pamięci
Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018

Teresa Pękala, „Estetyczne konteksty doświaczenia przeszlości“, in:........ Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej, Lublin 2013

Waldemar Sliwczynski, “Ulrike Grossarth, Stefan Kiełsznia. Ulica Nowa 3, Spector Books, Leibzig/ Osrodek Brama Grodzka/ Teatr NN, 2011,” Fotografia, 38 (2012), pp. 93

Marta Kubiszyn, “Memory and Photography. Jewish District in Lublin (Poland) in Stefan Kiełsznia’s Photographs,” MEDAON – Magazin für jüdisches Leben in Forschung und Bildung 6/11 (2012), pp. 1–12

Miriam Y. Arani, “Lublin – Künstlerische Recherche und Rekonstruktion,” Rundbrief Fotografie. Analoge und digitale Bildmedien in Archiven und Sammlungen 18 (2011), pp. 40–41

Herito Nr. 7 (2/ 2012) 
dziedzietwo, kultura, wspólczesność / heritage, culture & the present,
International Cultural Center, Kraków, Poland, (2012), S.153-157

Lena Plath, “Vorbilder und Nachbilder der Erinnerung. Lena Plath über Ulrike Grossarth im Kunsthaus Dresden,” Texte zur Kunst, Heft 80 (December 2010), pp. 208–211

Susanne Altmann, “Dresdner Sommerspektakel,” Art 8 (August 2008), pp. 60–65

Ulrike Hass, “Genius Loci, Theater ohne Fluchtpunkt in Hellerau,” double. Magazin für Puppen-, Figuren- und Objekttheater 2 (2007), pp. 20–22

Christian Janecke, “Erfindungsträchtig statt erfindend. Über gewisse Ambitionen der Kunst seit den 1960er Jahren,” Paragrana. Internationale Zeitschrift fur Historische Anthropologie, Supplement 2, Berlin: Akademie Verlag Berlin, 2006, pp. 125-138

Ronald Berg, “Ulrike Grossarth. 1, 2, 3, 4, 5 – Umgebung,” in Kunstforum International 179 (February – April 2006), pp. 256–259

Ronald Lledo,. “Ulrike Grossarth,” Lapiz 193 (2003)

Peter Funken, “QUOBO,” Kunstforum International 158 (January – March 2002), pp. 283–284

Rainer Borgemeister, “Ulrike Grossarth – Material fürʼs Diktat” [1985], in Wolfgang Siano ( eds.): Rainer Borgemeister. Lokomotive Denken. Bonn: Weidle Verlag, 2002, pp. 24–29

Rainer Borgemeister, “Andacht. Die ‚Gotischen Tanze‘ von Ulrike Grossarth” [1983], in Wolfgang Siano (eds): Rainer Borgemeister. Lokomotive Denken. Bonn: Weidle Verlag, 2002, pp. 24–29

Rainer Borgemeister, “Gruppe PURR PURR” [1980], in Wolfgang Siano (eds.):. 
Rainer Borgemeister. Lokomotive Denken. Bonn: Weidle Verlag, 2002, pp. 24–29

Stefan Wahner, "Der Körper als Organ des Denkens und Handelns. Das künstlerische Werk von Ulrike Grossarth". Course paper. Hochschule der Künste Berlin, 1999

Hanne Weskott, “Auf der Suche nach einem neuen Raum. Ulrike Grossarth im Gespräch mit Hanne Weskott”, in: neue bildende kunst. Zeitschrift für Kunst und Kritik 1/98 (February –March 1998), pp. 79–80

“documenta X". Transit ins nächste Jahrtausend,” Art 6 (1997), pp. 12–29

“documenta X“. Kunstforum International 138 (1997)

Dorothee Bienert, Milena Slavická „Berlín dnes a tady,”
The Magazine for Contemporary Art 2 (1994)

Hanne Loreck, “Der Einverleibte Körper,” in: Brigitte Reinhardt (eds,): Eva Hesse. Drawing in Space – Bilder und Reliefs, Ulm: Ulmer Museum; Münster: Westfälisches Landesmuseum Münster, 1994, pp. 63–75

Maribel Königer, “Ulrike Grossarth Parcours,” Kunstforum International 114 (July – August 1991), pp. 377–378

Lectures and Workshops (Selection)

2023 
Esther and Ruth. Appearance of feminine archetypes in Jewish Lublin.
KULTUM, Center for Contemporary Art and Religion, University of Graz

2022

Mdm. de Koniecpolski meets Maria Theresia. 
Gemäldegalerie der Akademie der Bildenden Künste Wien

2021
The school of Lublin, on-line lecture,
Westfälische Wilhelms-Universität, Münster 2019 

About the Projects in Poland. Teatr NN, Lublin

2017
The school of Lublin. lecture, Selma Stern Zentrum für jüdische Studien Berlin-Brandenburg

2015
Europäische Kulturarchive in Anwendung. Vortrag, "Kunst und Kultur im Prozess gesellschaftlichen Wandels". Kulturpolitische Jahrestagung, Friedrich-Ebert-Stiftung, Berlin

Die unvermeidliche Koralle. lecture, "Curiosity 2. Kunst-und Wunderkammern in der zeitgenössichen Kunst", Hochschule für Bildende Künste, Dresden

2014
Das SEIN kleidet sich ein, lecture, Generali Foundation, Vienna

public exercises, workshop, Generali Foundation, Vienna

2013
Hilfskörper. lecture,
conference "Vorsicht Wagnis: Kunst/Wissen/Forschung".
Hochschule für Bildende Künste Braunschweig

2010
Artist’s talk, conference "Die andere Vernunft. Zeitgenössische Spekulationen zum Romantischen, Schwarzmarkt für nützliches Wissen und Nicht-Wissen 13".
Staatsschauspiel Dresden

Erinnerung als künstlerische Strategie, lecture, series of lectures "Im Dialog II – Erinnerung und Utopie", Sammlung Hoffmann, Berlin

Reste vom Mehrwert und deformierte Äquivalente. lecture, Bronnbacher Stipendienprogramm des Kulturkreises der deutschen Wirtschaft an der Ruhr-Universität Bochum, Grimme-Zentrum, Berlin

2009
Der Wald von Lublin – Lehren und Lernen an fernen Orten.  lecture,
Akademie der Künste, Berlin

2007
Methodenforschung durch Reiseprojekte. Budapest – Belgrad – Polen.
lecture, IKG-conference, Akademie der Bildenden Künste, Vienna

the moving observer. lecture performance, conference, Theater ohne Fluchtpunkte,
Festspielhaus Hellerau, Dresden 

2006
“public exercises.” workshop, Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin.

2005
Die Überfahrt am Schreckenstein. lecture, conference, "Forschung, Recherche, Research. Nachfragen zum Begriff der Designforschung", Deutsche Gesellschaft für Designtheorie -
und Forschung, Berlin

the moving observer. lecture performance, Biennale Bern

2004
Panelist, conference, "Dialog der Wissenschaften: Experiment und Erkenntnis: Gemeinsame Wege von Kunst und Forschung zu einer praktischen Wissenschaft", Nordeuropäische Akademie für Kunst und Architektur, Schwerin

entkernen. conference, "Im Reich der Dinge. Das Museum als Erkenntnisort", Stiftung Deutsches
Hygiene-Museum Dresden, Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte, Göttingen

2001
Ferne Zwecke. lecture, colloquium "Von der künstlerischen Produktion der Geschichte 4",
Max-Planck-Institut für Geschichte, Göttingen 

1998
Einzelgänger.  lecture, Bundesakademie für kulturelle Bildung Wolfenbüttel